Adet Düzensizliği
ADET DÜZENSİZLİĞİ
Adet düzensizliği nedir?
Adet düzensizliği ; adetin normal düzeni dışına çıkması demektir.
Kanamanın miktarı artabilir,kanama gün sayısı artabilir.Ara kanamalar,lekelenmeler  olabilir.
Adet kanamasının beklenen günden önce veya sonra gelmesi görülebilir.
Normal adet dönemi 21-35 günler arası gelen, 2-7 gün adet kanaması ile geçen 20-80 ml kanama miktarına sahip kanamadır. Bunun dışında kalan adet görme şekillerinde adet düzensizliği var diyebiliriz.

Adet kanamasının  erken gelmesi rahatsızlık yaratır. Mesela hep bir hafta erken adet gören bir kadın 23 günde bir adet görüyor demektir. Veya hep adet günü 4 gün ileri giden bir kadında 34 günde bir adet görüyor demektir. Her iki durumda da adet düzenin normal olduğundan bahsedebiliriz. Çünkü her ikisinde de 21-35 günleri arası adet düzeni bulunmaktadır. Önemli olan var olan adet düzeninin şeklinin ve miktarının değişmesidir.

Aynı dismenorede (ağrılı adet görme) gibi adet düzensizlikleri hormonal ve organik sebeplere bağlı olmak üzere iki şekilde karşımıza çıkmaktadır. Organik (yapısal) nedenlere bağlı kanamalar yumurtalık kisti, miyom, rahimiçi polip, rahim kalınlığının artması,kişide endokrin kaynaklı bir rahatsızlık olması,adenomiyoma,tümor gibi sebeplere bağlı olarak gelişebilir.

Hormonal sebeplere bağlı kanamalar; tanı koyabilmek için organik nedenli patolojilerin ekarte edilmesi gerekmektedir. Çoğu adet düzensizliği hormonal nedenlere bağlı olarak gelişir. Ergenlik çağında ve menopoz dönemindeki adet düzensizlikleri genelde bu şekildedir.

Adet düzensizliğinin tanısı nasıl konulur?

Her şeyden önce hastadan adet düzeni hakkında detaylı bilgi alınır.Ergenlik döneminden itibaren adet düzeninin nasıl olduğu,doğum ve kürtajlardan sonra değişiklik durumu,bir yıl öncesine göre adet düzeninde yaşadığı değişikleri sorgularız. Adetinin kaç gün sürdüğü, kaç ped kirlettiği, kaç günde bir adet gördüğü tespit edilir.

Bu sorgulamadan sonra  adet düzensizliği var olduğunu düşündüğümüz hastaya yapılacak olan fizik muayene ve ultrason tetkiki sayesinde kanamanın organik bir patolojiye ait olup olmadığı tespit edilir. Fizik muayene sayesinde rahim ağzı değerlendirilir, iltihabi durumlar, tümörler, polipler, myomlar gözlenir. Overde kist veya rahimde büyük bir myom varlığı araştırılır.

Ultrason sayesinde karın içinde yer alan rahim ve yumurtalıkların incelemesi yapılır. Gerekirse adet döneminde alınan kandan hormon değerlendirilmesi yapılır.

Adet düzensizliğinin tedavisi nasıldır?

Adet düzensizliğinin tedavisi altta yatan sebebe göre planlanır. Yapılan inceleme sonrası organik patoloji saptanmayan durumlarda adet düzensizliğinin durumuna göre hormonal ve hormonal olmayan tedavi sağlanır. Organik bir patoloji söz konusu patolojik duruma göre cerrahi veya medikal tedavi planlanır.

Biga-jinekolog-biga-kadın-hastalıkları-doğum-uzmanı-jinekolog-biga-canakkale